Hvordan leger og lærer man på streger og former?

    Hinkeruder i skolegården, skilte eller opstregninger til løbe, cykel- eller gokartbaner kender du sikkert.
    I skolegårde har du måske også set alfabetslanger, tabeltal eller det elskede ostespil tegnet op i farve på belægningen.
    Men der er en hel verden af muligheder for at skabe læring og leg på belægningen.

    Hvilket materiale kan man bruge hvor? Med termoplast kan du skabe fantasifulde rum til læringsleg - uden at optage plads eller skærme for udsynet igennem en skolegård eller et byrum.


    Vi kan også tegne figurer og former frit efter jeres ideer. For skoler kan fagrettede figurer som et koordinatsystem, geometriske figurer, verdenskort, farvesystemer eller bobler med ord er give lærere værktøjer til at tage undervisningen udenfor og sætte bevægelse ind i indlæringen.


    I byrum kan du skabe leg, visuelle oplevelser og farverige vartegn.



    Hvordan skabes rum til leg og læring?






    Lær med matematik og naturteknik


    Geometriske figurer giver både flotte dekoreringer på belægningen og kan bruges i matematikundervisningen til beregning af omkreds, radius, vinkler og rumfang.

    10 ideer til skolegården:

    • cirkler der bliver delt op i halve, kvarte, ottendedele.

    • baner til løb og hop i idrætstimerne eller gå på line på stregerne. I matematiktimerne kan børnene måle længder og vinkler på banen og buer.

    • masser af bobler i forskellige størrelser til at udregne arealer på cirkler, afstande, størrelsesforskelle. I boblerne kan også skrives bogstaver eller ord til at øve sammensatte ord eller danne sætninger.

    På de store og små bobler kan I også hinke og hoppe, eller lege magnetleg, hvor du enten tiltrækker eller afstøder andre alt efter, hvilket 'materiale' du er lavet af.












    Tegn et stort koordinatsystem
    Med et koordinatsystem i skolegården kan børn få en fornemmelse af, hvor stort uderummet er i fx meter i forhold til en persons størrelse.

    Her kan de selv placere sig forskellige steder og finde koordinaterne for, hvor de står.

    Andre sjove opgaver er at finde koordinater på træer, bygninger, skolegårdens rutsjebane eller en bold, og afstande imellem dem.



    Opdag Danmark og verden
    Giv skolegården en fortælling om Jorden og universet med:

    • verdenshjørner
    • Danmarkskort eller verdenskort
    • figurer af Månens faser
    • planeternes placering fra Solen


    Lommeregner-leg
    Vi tegner en stor 'lommeregner' omkring en trampolin med tal og regnetegn – plus, minus, gange og et lighedstegn.

    Trampolinen er motorisk udfordrende, og børnene kan hoppe både frem og tilbage, dreje rundt osv. Trampolinen kan anvendes til at forankre læring i kroppen. Så sidder tabeller og regnestykker fast!

    Legen går ud på, at eleven hopper fra et tal og ind på trampolinen, ud på et tal og ind på trampolinen igen.
    Til sidst hopper eleven ud på lighedstegnet - og giver resultatet af sit regnestykke.



    Kan billedkunst og matematik kombineres?



    Ja lav mønstre
    På et fliseområde kan I skabe et kreativt lille univers, der kan indgå i både matematikundervisning og billedkunst.
    Med fliser i geometriske former kan I arbejde med aktiv farvelære ved at tegne med kridt og farver på fliserne. Det giver en snak om blanding af farver, kolde/varme farver mv.

    Med kridt kan I udforske, hvordan I laver spejlinger, danner mønstre og nye geometriske former.


    Her kan I øve:
    • Farvelære
    • Spejlinger
    • Geometri

    Sanser der styrkes:
    • Taktilsansen
    • Kinæstesisansen