Herstedøster Skole

Byggeriet af legepladsen på Herstedøster Skole består af to etaper – én etape med etablering af naturlegeplads samt én etape med etablering af et parkour- og crossfitområde.


Området med naturlegepladsen er tiltænkt alle skolens elever, hvor designet har særligt fokus på skolens elever med Aspergers syndrom. Det indebærer blandt andet, at der er tænkt i varierende lege- og læringsmiljøer, hvor eleverne har mulighed for at eksperimentere og udvikle deres nysgerrighed, fantasi, opmærksomhed og bevægeglæde.


Løsningen skaber en række mindre rum i rummet. Hvert område har forskellige udfordringer og legemuligheder. Der er steder, hvor man kan trække sig tilbage og lege alene, og der er steder, hvor der er mulighed for fællesskab og samarbejde. Desuden er det eksisterende terræn og bakker tænkt ind i løsningen. Dette ses ved både trampolinerne og klatreanlægget på bakketoppene, hvor der er etableret forskellige op- og nedgange med hver deres udfordrende element. For eksempel er den ene trappe udviklet, så man tvinges til at tage brede skridt, hvilket udfordrer balancen.


Tankerne omkring den visuelle fremtoning tog udgangspunkt i at skabe et rum, der ville fremstå roligt i pagt med omkringliggende bygninger og vegetation. Derfor var en legeplads i naturmaterialer med et let og transparent udseende den bedste løsning. Samtidig er det en løsning, som minimerer skolens vedligehold af legepladsen.


Anden etape består af ét parkour- og crossfitområde særligt målrettet skolens ældste elever. Her lægges der op til en aktiv pause fra undervisningen, konkurrencer, styrketræning, balanceøvelser og ikke mindst socialt samvær.

Kontakt
Jens Bo Thorsager
bo@elverdal.dk

Placering
Trippendalsvej 2
2620 Albertslund

Byggeår
2017


Referencenummer
3828